Opgaver

Oktober 1943

Et tværfagligt undervisningsmateriale

Opgaver

Mulige problemformuleringer:

  1. Sammenlign mindesmærker fra forskellige årstal efter Anden Verdenskrig. Hvordan bliver de danske jøder repræsenteret, og hvordan ændres det kunstneriske udtryk?
  2. Hvordan kan mindesmærker anvendes til at erindre en grusom begivenhed såsom Holocaust/flugten i oktober 1943 - eller kan man overhovedet kunstnerisk repræsentere noget så forfærdelig som Holocaust?

 

 

Praktisk/teoretisk opgave:

I skal i mindre grupper lave et forslag til et nyt mindesmærke inden for emnet Holocaust, hvor udtryksformen er skulptur eller installation.

 

1. Lav en serie med skitser, hvor du udvikler ideer til dit mindesmærke.

2. Fremlæg på skift jeres ideer og udvælg hvilken I vil gå videre med.

3. Diskuter hvilken af jeres ideer I vil gå videre med og planlæg jeres projekt i detaljer.

 

Overvej følgende: Hvad skal emnet være? Hvilken udtryksform vil I anvende? Hvilke materialer skal anvendes? Hvilken form og størrelse skal værket have? Hvem er modtager? Hvordan henvender værket sig til beskueren? I hvilke omgivelser skal værket placeres? Hvordan behandles emnet holocaust i værket og hvordan kommunikeres dette budskab visuelt?

 

4. Lav det praktiske arbejde i fællesskab, så I har et værk, der kan udstilles. Lav en kort værkbeskrivelse som skal hænges op ved siden af værket.

5. Lav en analyse af værket ud fra nedenstående analysemetode ”Skulpturanalyse”, s. 220 i “Grundbog i Kunst og Arkitektur”.

6. Vælg ud fra jeres værk et relevant Holocaustmindesmærke og lav en kortfattet perspektiverende analyse heraf.

 

Humanity in Action Denmark / www.humanityinaction.org/Denmark